donderdag 17 oktober 2013

Tip

Afgelopen dinsdag ben ik op pad geweest om een strokans, een bol van piepschuim en wat mos te halen. Aankomende zaterdag ga ik samen met een collega creatief aan de slag om een moskrans en een mosbal te maken. Beide dingen heb ik nog nooit gemaakt, maar het lijkt me leuk om te doen. En met al die regen is er buiten toch niks te zoeken, dus lekker binnen knutselen.

Voor de strokans ben ik naar de Action gegaan, die kosten daar nog geen euro. Maar altijd als ik daar ben, kan ik het toch niet laten alle paden af te struinen. En tijdens het struinen, kwam ik toch wel iets heel leuks tegen.


De buitenkant is erg kleurrijk en daar ben ik niet zo van, maar het is de gedachte achter deze boekjes die mij zo aanspreekt. In deze boekjes kunnen mama's, papa's, oma's en opa's op een eenvoudige wijze schrijven over vroeger. De vragen staan er al in, zodat je alleen het antwoord nog hoeft op te schrijven. Ideaal voor mensen die het moeilijk vinden hun verhaal op papier te zetten. Zo ook voor mijn moeder. Mijn moeder is op haar twaalfde vanuit Indonesië naar Nederland gekomen, omdat haar moeder (dus mijn oma) getrouwd was met een Nederlandse militair van het Koninklijk Nederlandsch Indisch Leger. Iedereen die maar wat te maken had met Nederland, moest destijds uit Indonesië vertrekken. 

Omdat taal toch altijd een puntje blijft voor mijn moeder, zal ze nooit haar verhalen op papier zetten. Met dit boekje wordt het anders. Natuurlijk is ze onzeker over schrijffouten en dergelijke, maar heb met haar afgesproken dat ik het voor zal schrijven en dat zij het dan kan overschrijven in het boekje, want het is natuurlijk het mooist als het echt door haar wordt geschreven. 

Hoewel ik veel van de verhalen al ken, ben ik toch benieuwd of ik weer iets nieuws zal ontdekken. 




Natuurlijk krijgt ook mijn vader zo'n leuk boekje, want ook naar zijn verhalen ben ik benieuwd. De jaren 60' en 70', ik vind het zo interessant. Soms denk ik weleens dat ik in het verkeerde tijdperk geboren ben haha.  


De boekjes zijn dus te koop bij de Action voor € 2,00 per stuk. Ze zijn niet in elk filiaal te verkrijgen, want Tiel verkoopt ze bijvoorbeeld niet. Mijn exemplaren heb ik in Beneden-Leeuwen en Wageningen gehaald. 

Fijne avond!

Liefs, Cynthia 

14 opmerkingen:

  1. Ik wens je veel plezier zaterdag met het maken van de moskrans en mosbal!
    Het is zo leuk om creatief bezig te zijn!
    Ook de boekjes zien er leuk uit, wat een goede vondst!
    Ik wens je alvast een fijn weekend en tot maandag!

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ontzettend leuke boekjes (en idd niet vanwege de kleuren!). Mooie gedachte om (familie)verhalen vast te leggen. Op deze manier de vroeger niet verloren. Leuk ook dat je ouders mee willen doen!
    Groetjes van Aleta

    BeantwoordenVerwijderen
  3. He wat een leuke boekjes en idd leuk om kado te doen.

    Heerlijk om weer wat te gaan prutsen ik krijg dat ook altijd als er weer een nieuw seizoen begint. Ik heb afgelopen dinsdag een krans gemaakt van steeneik. Zal hem snel laten zien op mn blog. Veel succes met de mos en de kransen.

    Lieve groet,
    Gerralda

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Oh wat bijzonder maar helemaal dat jouw moeder ook uit Indonesie komt en jouw opa ook een KNIL was die getrouwd was met een "local" ,hier hetzelfde,mijn moeder komt daar ook vandaan (zij is de oudste van 15 kinderen)...mijn opa en oma (haar ouders) leven helaas niet meer..
    Ik zou graag even mailcontact willen hebben over jouw moeders verleden,waar komt ze vandaan etc..zou je mij willen mailen ?
    Groetjes Chris

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat mooi als je zulke verhalen hoort. Heel bijzonder en wat lief die boekjes. Ik hoop van harte dat ze ook daadwerkelijk hun verhalen kwijt kunnen.
    Leuk ook dat je gaat knutselen laat je ons het resultaat nog zien.
    Veel plezier
    Liefs Anneke

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Familie van een vroegere generatie is niet altijd even open over het verleden, soms spelen traumatische ervaringen een rol. Misschien is zo'n boekje dan een zetje om meer openheid te geven. Ook los daarvan zijn zulke verhalen boeiend, uiteindelijk ben je zelf ook vanuit die achtergrond gevormd.

    Lieve groet, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Regelmatig denk ik aan die boekjes, want ik weet wel dat ze al langer bestaan. Maar er is nooit van gekomen om ze te kopen. Goed dat je erover schrijft, ik ga ze nu echt halen! Veel plezier met het knutselen en alvast een gezellig weekend!
    Lieve groetjes, Linda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk idee, die boekjes! Zo kom je toch dingen te weten die anders niet zou vragen. Heel leuk!

    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat gezellig dat je gaat knutselen en samen is veel leuker !
    En die boekjes zijn echt leuk zal ook eens gaan kijken of ze hier bij Action liggen !
    Mooie gedachten om je moeder hier mee te helpen !
    Liefs Ida

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Heel veel plezier met het maken van de krans, gezellig hoor:)
    Leuke tip die boekjes.

    Fijn weekend, Dorine

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Een leuke tip...die ga ik onthouden.
    Veel plezier bij het maken van je krans, ben benieuwd naar het resultaat.

    Fijn Weekend,
    Inge, my choice

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi idee, zo'n boekje. Heel veel oudere mensen zijn niet zo spraakzaam over vroeger! En directe vragen kunnen dan behulpzaam zijn zijn!
    En ik wens je een fijne dag met je vriendin om te gaan decoreren!

    Lieve groet,
    Gerry

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Leuk om dat soort boekjes jaren later dan weer te kunnen lezen.
    En succes met het maken van de krans. Word vast heel leuk.

    Fijn weekend
    Liefs lia

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Succes met de mosbol en de krans...leuk om te maken :-)
    Je boekjes zijn echt heel bijzonder.......herinneringen voor later....

    Lieve groetjes,Hanny

    BeantwoordenVerwijderen